Fenomén kyberšikana

Kyberšikana a šikana spolu často souvisí - jedna může přerůstat v druhou. Přesto zde existují rozdíly - kyberšikana má svá specifická rizika. 

  • Před kyberšikanou není úniku - před kyberšikanou tváří v tvář může oběť najít alespoň někde útočiště - doma na ni agresoři nemohou. Kyberšikana je však ohrožuje i zde.
  • Opakované zraňování - i jeden jediný útok se ve virtuálním prostřední stává opakovaným, trvalým. Stačí např.  když agresor natočí oběť v ponižující situaci a video umístí do virtuálního prostoru -  oběť se na ně může dívat opakovaně a znovu a znovu ji ponižuje. Navíc si ho může stáhnout kdokoli, poskytovatel serveru ho sice ze svých stránek smaže, ale dílo žije svým vlastním životem.
  • Šíře publika - to, co v reálném světě vidí jen několik lidí je v tom virtuálním přístupné neomezenému publiku. O to více může zraňovat.

Kyberšikana má i další specifika, která souvisí s tím, že se děje pomocí elektronických prostředků. Na rozdíl od šikany tedy více souvisí s věkem. Je to způsobena jednak větší elektronickou vybaveností u starších dětí, jednak tím, že starší děti jsou ve virtuální komunikaci zběhlejší. Dá se však předpokládat, že tyto rozdíly se budou do jisté míry stírat.  

DOPORUČENÍ – co může dělat škola

  • vzdělávejte učitele, jak v této oblasti postupovat – naučte ho vyhledat pro šikanované dítě pomoc
  • zapojte ICT pracovníka do preventivního programu

 
Nepodceňujte klima ve třídě, je pro rozvoj šikany i kyberšikany určující

  • sledujte spokojenost dětí ve třídě
  • mluvte o vztazích
  • seznamte děti s pojmem kyberšikana

 
 Jděte dětem naproti                                      

  •  pokud si na některé ze sociálních sítí založíte svůj profil, může to být prostředek pomocí něhož budete komunikovat s dětmi
  • naučte děti využívat všechny softwarové blokace a ochrany technického rázu
  • mluvte s dětmi o tom, jak chránit svou identitu

 

Nadace O2 a občanské sdružení Aisis zveřejnily v únoru 2010 výsledky nejnovějšího výzkumu fenoménu kyberšikany mezi českými dětmi, který mapoval situaci na školách v posledním půlroce.

Nadace O2  v rámci projektu Minimalizace šikany poslala v září 2010 na všechny základní školy v České republice jeden a půl milionu letáků, které  přináší informace o kyberšikaně.


 

Příručka pro učitele
Obsahuje základní teoretické informace, kazuistiky ze světa i z českého prostředí. Jejím těžištěm je praktická část v podobě rad, jak postupovat při diagnostice a prevenci. Velmi užitečné mohou být i metodické listy a další užitečné materiály, které pedagogům pomohou při práci s dětmi v hodinách.

Kam dál?

Kontakt

AISIS, o.s., Floriánské nám. 103, 27201, Kladno

e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.; tel.: 312245818

IČ: 67798853, DIČ: CZ67798853

 

Renata Vordová - garantka lektorského týmu - e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
 
Milan Kotík - manažer programu - e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., tel: 731191977
 
Monika Puchelová - marketing a prodej vzdělávacích akcí - e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., tel: 777335083
 
Zdeňka Andělová - koordinátorka vzdělávacích akcí - e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., tel: 777020738