(Moderní vyučování – říjen/2006)
V Moderním vyučování jsme několikrát informovali o projektu Minimalizace šikany (MiŠ), který za podpory nadace Eurotel (nyní Telefonica O2) pod garancí dr. Michala Koláře relizuje o.s. AISIS. Nyní projekt pomalu přechází z pilotní fáze do období, kdy z něj budou moci profitovat všechny školy na území ČR. O tom, co projekt může školám nabídnout, jsme mluvili s koordinátorem projektu Zdeňkem Josefusem.
Co je podle Vás to nejdůležitější, co školy účastí v projektu minimalizace šikany získají?
Učitelé se v rámci projektu naučí pracovat se skupinou, naučí se rozumět skupinové dynamice, sociometrii skupiny. To má podle mého názoru pro učitele zásadní význam. Ze své vlastní pedagogické praxe vím, že často pracujeme se třídou a vlastně vůbec nic o ní nevíme. Nevíme, jací jsou jednotliví žáci, jaké vztahy mezi nimi panují, jak dění ve třídě ovlivňuje chování jednotlivců i celé třídy. To nám znemožňuje pracovat se třídou efektivně, přivést ji k žádoucím výkonům. Učitel, který projde vzděláváním, se učí rozumět dění ve třídě. To často vede k tomu, že je klidnější, vyrovnanější, protože pochopí příčinu některých jevů, kterým dosud nerozuměl, a ke své práci přistupuje s větší jistotou. Klidnější a spokojenější jsou zpravidla i jeho žáci, protože on je schopen vyjít lépe vstříc jejich potřebám. Vnímá jednotlivce i třídní dynamiku v průběhu celého výchovně - vzdělávacího procesu, je nejen schopen účinněji bránit nežádoucím jevům – například šikaně, ale také žáky lépe vzdělávat.
Zdůraznil jste výchovně-vzdělávacího.....
Ano, já se domnívám, že výchovnou složku vzdělávání nelze opomíjet. V pedagogické komunitě se často vedou spory o to, zda žáky má vychovávat primárně rodina nebo zda díl odpovědnosti spočívá rovněž na škole. Já si myslím, že škola se zodpovědnosti za výchovu dětí nemůže zříkat. Dítě je ve škole denně 6 – 8 hodin. S rodiči netráví zdaleka tolik času. Učitelé mohou jako profesionálové efektivně doplnit výchovou činnost rodiny, mnohdy i napravit případná zanedbání rodičů. Navíc, a tady se opět dostáváme k tomu, s čím jsme začínali, ve škole je dítě součástí kolektivu. Škola tedy může významně ovlivnit přístup dítěte k vrstevníkům, naučit je spolupráci, toleranci, respektu k druhým, ale i asertivnímu chování. To je v domácím prostředí zpravidla obtížné.
A dozvědí se účastníci v projektu i něco o šikaně?
To samozřejmě ano. Budou se učit, jaký je rozdíl mezi šikanou a škádlením, jaká jsou stádia šikany, v jakému vývojovém stupni choroby již pedagogové nezvládnou šikanu vlastními silami a musí přivolat odbornou pomoc a kde ji mají hledat. Na vlastní kůži zakusí zážitkovou technikou jak chutná (velmi mírná) šikana, aby si vytvořili přesnější představu o tom, jak se šikanovaný cítí. Naučí se vytvářet krizový scénář, což je takový protipovodňový systém, podle kterého se školy řídí, když jde opravdu do tuhého. Pochopení onemocnění celé skupiny žáků šikanou, rozpoznání stadia této nemoci a znalost aktuálních postupů je podle garanta našeho projektu Michala Koláře základem úspěšné léčby.
Pět stadií šikany (Kolář 2001)
První stadium : zrod ostrakismu
- Jde o mírné, převážně psychické formy násilí, kdy se okrajový člen necítí dobře - je neoblíbený a není uznáván. Ostatní ho více či méně odmítají, nebaví se s ním, pomlouvají ho, spřádají proti němu intriky, dělají na jeho účet „drobné“ legrácky.
Druhé stadium : fyzická agrese a přitvrzování manipulace
- Ve skupině stoupá napětí a ostrakizovaní žáci slouží jako ventil. Manipulace přitvrzuje a objevují se první příznaky agrese.
Třetí stadium : klíčový moment-vytvoření jádra
- Vytváří se skupina agresorů - „úderné jádro“. Ta začíná spolupracovat a přechází do fáze systematického a stupňujícího se násilí vůči oběti. Klíčový moment přehoupnutí šikany ze stadia mírného do pokročilého může zastavit pouze zformovaná silná pozitivní podskupina.
Čtvrté stadium : většina přijímá normy agresorů
- Ve skupině se nedokázal prosadit vliv silné pozitivní podskupiny a činnost jádra agresorů bez odporu pokračuje. Normy agresorů jsou přijaty většinou a stanou se nepsaným zákonem. I mírní a ukáznění žáci se začnou chovat krutě a aktivně se zapojují do týrání oběti.
Páté stadium : totalita neboli dokonalá šikana
- Agresoři ztrácejí poslední zbytky zábran a smysl pro realitu. Nutkání k násilnostem a uspokojení z výsledku jsou ideologií skupiny. Zbytky lidskosti jsou vytěsněny a oběti jsou ochotny udělat cokoli. Brutalita je považována za normální a ve skupině chybí soucit s obětí i pocit viny.
Kdo program projektu MiŠ vytvořil a jak vznikal?
Program MiŠ - vzdělávání pedagogů vytvořila skupina odborníků ze středisek výchovné a pedagogické péče, diagnostických ústavů a zkušených pedagogů pod vedením Michala Koláře. Program byl zahájen v roce 2005 a byl pilotován na 9 školách. V tomto školním roce je verze programu, která byla zdokonalena na základě první pilotáže, realizována na dalších 9 školách. Na základě těchto zkušeností byl vytvořen velmi detailní lektorský manuál. V příštím školním roce by měl být program nabídnut celé pedagogické veřejnosti.
Co přesně pro školu představuje účast v programu?
Škola musí ze svého středu vyčlenit dva zástupce vedení a 10 učitelů nebo pracovníků školy (obvykle vychovatelé, družináři), kteří se smluvně zavážou k účasti na vzdělávání ve čtyřech víkendových kurzech (celkem 72hod.). Po vzdělávání následuje fáze čtyřměsíčního zavádění speciálního programu proti šikaně do školy, ve které celá škola prochází změnou a jsou zaváděna příslušná opatření . Školy samy rozhodují o průběhu, rozsahu a rychlosti zavádění změn. K dispozici mají školeného konzultanta z projektu MiŠ, který jim poskytuje potřebnou pomoc a poradenský servis v průběhu celého čtyřměsíčního období.
V projektu je zařazeno najednou více škol. Pracují pedagogové z jedné školy společně nebo vytváříte skupiny, ve kterých jsou učitelé z více škol?
Vzdělávání má čtyři moduly. První tři moduly absolvují účastníci ve „smíšených skupinách“. V posledním modulu D zapracovávají nabyté vědomosti a zkušenosti už v přímém vztahu k situaci na jejich škole. Tedy sborovna školy si vyzkouší nanečisto v umělých podmínkách poslední víkendové dílny to, co se bude na jejich škole ve skutečnosti měnit, tj. zavádět . Možnost pracovat zpočátku s učiteli z ostatních škol si účastníci velmi chválí. Zkušenosti ostatních kolegů jim pomáhají získat odstup od situace v jejich škole a posuzovat ji objektivněji a z jiného úhlu pohledu. Zavedené neměnné stereotypy z podmínek vlastních pracovišť jsou roztrhány a skupina pedagogů z různých škol vypracovává v nově vytvořené skupině ojedinělé kreativní postupy a seznamuje se s formou práce kolegů z jiných škol.
Mají školy nějakou možnost zjistit, zda se situace v jejich škole po absolvování projektu zlepšila?
Součástí projektu jsou i dotazníky pro žáky, které žáci vyplňují před vstupem do projektu a poté, co jsou zavedeny potřebné změny. Učitelé samozřejmě změny nějakým způsobem vnímají, ale dotazníky jim po vyhodnocení umožňují získat i objektivní aktuální informaci.
Jana Straková
Informace o projektu Minimalizace šikany a možnostech zapojení do projektu získají čtenáři na adrese www.minimalizacesikany.cz