15. 1. 2009 - Na finálové přehlídce soutěže MIŠí děti tvoří reklamní kampaň STOP ŠIKANĚ, kterou vyhlásila Nadace O2 v rámci svého dlouhodobého projektu Minimalizace Šikany, vybrala porota vítěze. Cílem soutěže bylo otevírat diskuse o šikaně ve školách a přimět děti a rodiče o tomto tématu hovořit a přemýšlet.
Pětičlenné týmy dětí se svým učitelem absolvovaly mediální seminář, kde se naučily pracovat nejen s potřebnými programy a technikou, ale dozvěděly se také základní pravidla jak správně tvořit reklamu, vymýšlet slogany a v reklamní zkratce vyjádřit to podstatné. Během podzimu se týmy zamýšlely nad problémem šikany, pracovaly na svých školách, natáčely spoty a vytvářely plakáty.
„Snažily se najít cestu, jak nejlépe oslovit veřejnost a říct, že šikana ve školách děti opravdu trápí“, říká ředitelka Nadace O2 Ivana Šatrová. „Výsledkem snahy každého z týmů je audio a video spot a plakát, které společně tvoří ucelenou kampaň.
Slavnostní finálovou přehlídku zahájil ministr školství Ondřej Liška.
Návrhy kampaní posoudila porota složená z marketingových a reklamních odborníků, lektorů mediální výchovy a vedení Nadace O2. Vítězná kampaň bude představena v médiích.
„Zaujala nás vysoká kreativita a originalita dětských tvůrců“, říká členka odborné komise Monika Nevědělová z reklamní agentury Young and Rubicam Praha. „Děti v návrzích velmi přesně zachytily hlavní problém šikany a sice, že bývá skrytá, nepředvídatelná a že šikanované děti si nesou cejch oběti často po celý život.“
Školy, které se zúčastnily akce STOP ŠIKANĚ, prošly dlouhodobým vzdělávacím programem Minimalizace šikany, který realizuje Nadace O2 od roku 2005. Tyto školy patří mezi ty osvícené, které si připouští možnost výskytu šikany a již několik let aplikují metody projektu MIŠ ve svých třídách a daří se jim díky tomu šikanu snižovat. Akce STOP ŠIKANĚ je další aktivitou, kterou se svými žáky v boji proti šikaně využily.
Zúčastněné školy:
1. ZŠ Chanovice
2. 28. ZŠ Plzeň
3. ZŠ Hanspaulka, Praha
4. ZŠ Prušánky
5. ZŠ Bánov
6. ZŠ Strážnice
7. ZŠ Chraštice
8. ZŠ Přerov
9. ZŠ Moravské Budějovice
10. ZŠ Kostelec na Hané
Udělené ceny a zdůvodnění poroty:
1. hlavní cena + cena za nejlepší slogan – ZŠ Strážnice
„Šikana není hra, šikana nemá pravidla“ – toto sdělení bylo hlavním poselstvím kampaně žáků ZŠ Strážnice. Odborná porota ocenila přesné postižení souvislostí mezi hrou a šikanou. Šikana se často vydává pouze za škádlení a nevinnou hru, ale není tomu tak. Sami učitelé mívají problém rozlišit, když už přestává jít o hru. Porota ocenila ucelené ztvárnění kampaně s jednotnou linií a využití vhodného prostředku hry ke znázornění kontrastu mezi hrou a šikanou. V plakátu žáci ztvárnili formou dětských tváří zobrazených v jednotlivých polích hry Piškvorky další podstatný rys šikany – a sice, že velmi často nelze rozeznat, kdo je oběť a kdo agresor.
Plakát
2. hlavní cena + 2. cena za nejlepší prezentaci kampaně – ZŠ Chanovice
„Zažili jsme to, viděli jsme to. Pomohli jsme? Proč si to necháváte pro sebe? Máš to komu říct!“ To bylo hlavní poselství kampaně ZŠ Chanovice. Porota v kampani ocenila jasně nabídnuté řešení, které je klíčové pro řešení šikany – svěřit se učiteli, rodičům, kamarádům, policii, Lince bezpečí, nenechávat si to pro sebe, nečekat na Anděla strážného. Vtipný motiv anděla, který se v audio spotu již přemění na konkrétní bytost – kamarády, učitele, kteří mohou pomoci. Žáci také v kampani apelují na ty, kteří šikanu viděli a nepomohli. Jasná výzva – pomozte, nebuďte lhostejní.
3. hlavní cena + cena za nejlepší plakát a cena za nejlepší audio spot – ZŠ Prušánky
„I rána po cejchu se může zhojit. Svěř se!“ Odbornou porotu velmi zaujal zvolený symbol cejchu. Žáci přesně vystihli, že šikanované dítě má na sobě cejch oběti, který mu může zůstat často na celý život. Je důležité o šikaně hovořit a hledat pomoc. Porota ocenila grafické ztvárnění plakátu, čisté využití vizuální řeči. Plakát může být téměř beze změn využit pro profesionální kampaň.
Ukázka vítězného plakátu:
V audio spotu se objevil jedinečný silný a jednoduchý nápad použití jazykových prostředků – formou odpovědí na pádové otázky žáci jednoduše vystihují podstatu šikany:
Kdo co - Šikanovatel
Bez koho čeho – bez zábran
Ničí život komu čemu – tobě
Vidíš koho, co – Beznaděj
Oslovujeme, voláme – Pomoc
Mluv o kom o čem - O tom
S kým čím – s tím, komu věříš
Porota navíc ocenila velmi zvolený hudební podkres – emotivní, posílil vyznění kampaně. Zde si můžete poslechnout vítězný Audiospot ZŠ Prušánky
Cena za nejlepší video – ZŠ Chraštice
Záběry kamery vyjadřují pohled agresora. Právě tento originální nápad porota ocenila a také profesionální práci s kamerou s využitím nadhledu a podhledu – pro ztvárnění síly agresora, která postupně ustupje do pozadí po té, co se spolužáci zastanou šikanované spolužačky. Nenásilné zakončení videa – při prezentaci kampaně žáci zdůraznili, že by nechtěli sami použít sílu proti agresorovi, protože by se pak zachovali stejně jako on. Tuto reakci porota velmi ocenila. Zde si můžete poslechnout vítězný Videospot ZŠ Chraštice
1. Cena za nejlepší prezentaci – ZŠ Hanspaulka
NIC. Toto jednoduché slovo si žáci zvolili za hlavní motiv své kampaně. Lidé často nedělají NIC, přestože jsou svědky bezpráví a šikany. Cílem kampaně bylo vyburcovat veřejnost k tomu, aby se o šikanu dětí začala zajímat a chtěla pomoci. Žáci pojali prezentaci své kampaně jako zábavnou hereckou show, hráli si s různými slovní spojeními slova NIC. Velmi originální prezentace kampaně, kterou také porota ocenila.
Ukázka všech plakátů, které vytvořily jednotlivé školy: