Home

Minimalizace šikany je komplexní program, který pomáhá školám významně snížit četnost i závažnost projevů šikanování mezi dětmi.

Skryté ostny šikanování - Animovaný film
Metodická pomůcka pro diskusi s dětmi o tématu šikany. Nabízíme jednodenní seminář, na kterém se učitelé naučí na příběhu typické školní šikany bezpečně otevřít citlivé téma šikany formou diskuse ve třídě. Určeno pro základní a střední školy. Každý účastník obdrží DVD s filmem.

  Spustit ukázku

Publikace Spolupráce školy s policií a orgány sociálně-právní ochrany dětí při řešení školní šikany   Stáhnout publikaci
Konzultace pro školu
Pokud má vaše škola vážný zájem o účast v programu “Minimalizace šikany”, zdarma s vámi prodiskutujeme možnosti zapojení, pomůžeme vám sehnat potřebné prostředky
Další informace
Bezpečné klima ve třídě
Jak zjistit, co se ve třídě děje a co udělat, aby se děti cítily ve škole dobře. Online publikace.
 Stáhnout publikaci
Ochutnávka programu “Minimalizace šikany”
Získáte jasnou představu o programu “Minimalizace šikany”, co jako škola získáte, jakou míru zapojení účast v programu vyžaduje, jaká je struktura programu, jak pracujeme.
Další informace

Šikana se může týkat i vás

Matěj nikdy nepatřil k dětem v centru dění. Měl diagnostikovánu poruchu pozornosti s hyperaktivitou, a tak z důvodu svého chování neměl příliš dobré vztahy ani s vyučujícími.
K častému vyrušování, odmítání spolupráce a vtipkování na adresu všech ve třídě se v sedmé třídě přidaly také fyzické útoky na některé spolužáky a zejména na žáky z nižších ročníků. Téměř vždy, když byl na chodbě slyšet pláč nebo křik, byl někde blízko Matěj.

Matějova situace ve škole se zhoršovala úměrně tomu, kolikrát se popral s mladšími žáky. Po nějaké době se s ním už téměř nikdo ve třídě nebavil. Ostatní se o něm vyjadřovali jako a „bláznovi“, „vzteklounovi“, „provokatérovi“ a „srabovi“. Na vysvědčení se mu začaly objevovat dvojky z chování a jeho rodiče byli pravidelně zváni do školy.

V této době se Matěj začal více hlásit ke dvěma spolužákům, kteří měli ve třídě sice podobnou pozici jako on, ale lépe vycházeli s vyučujícími. Začal s nimi trávit i volný čas po vyučování a vždy je jmenoval jako své nejlepší kamarády.

V této třídě se postupem času vztahy mezi spolužáky zhoršovaly, a z toho důvodu bylo kontaktováno středisko výchovné péče. V rámci intervenčního programu vyšlo najevo, že Matěj, který se choval jako agresor, byl dlouhodobě v zoufalé pozici odmítaného žáka, který nebyl schopen využít lepších způsobů jak kontaktovat spolužáky, než byla cesta urážek a posmívání. Této situace využili jeho dva noví „rádoby kamarádi“, kteří jej v tomto chování nejprve podporovali a oceňovali ho za to, ale poměrně rychle na něm toto chování vyžadovali pod hrozbou vysmívání a fyzického ublížení. Matěj se tak snažil obstát alespoň před těmito dvěma chlapci, které vnímal jako jediné „kamarády“ ve třídě a zároveň se bál, že by jej odmítli a fyzicky mu ublížili, pokud by pro ně přestal dělat „špinavou práci“.

Děkujeme našim partnerům, kteří nás podporují či podporovali:

Spolupracujeme s

Kontakt

AISIS, o.s., Floriánské nám. 103, 27201, Kladno

e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.; tel.: 312245818

IČ: 67798853, DIČ: CZ67798853

 

Renata Vordová - garantka lektorského týmu - e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
 
Milan Kotík - manažer programu - e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., tel: 731191977
 
Monika Puchelová - fundraising - e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., tel: 777335083
 
Zdeňka Andělová - koordinátorka vzdělávacích akcí - e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., tel: 777020738