O programu

miš uvod<br />

Cíle programu

  • Změníme postoj vyučujících a jejich citlivost na projevy šikany. Budou schopni zachytávat projevy šikany v nejnižších stádiích a budou se věnovat jejich vyřešení.
  • Zavedeme ve škole účinná pravidla a procesy, které působí preventivně. Naučíme žáky a třídní kolektivy sebeobraně proti projevům šikany.
  • Naučíme školu, jak účinně postupovat při závažnější šikaně, kdy je potřeba týmové spolupráce a jde o čas. Vedení školy bude umět zodpovědně posoudit, kdy případ zvládne vlastními silami a kdy si již musí vyžádat externí odbornou pomoc. 

Struktura programu Minimalizace šikany

Modul A 8 hodin vzdělávání

Modul A je určen pro celý pedagogický (případně i nepedagogický) sbor.

  • Modul se věnuje základům problematiky šikany, jejím mechanismům a souvislostem s bezpečným prostředím třídy. Cílem je zcitlivět účastníky/ice k tématu šikany a projevům ubližování kolem nich a změnit postoj vyučujících k tématu ubližování. A dále pomoci s uvědoměním si vlastní moci. 
  • Účastníci/ice se naučí, jakým způsobem správně reagovat na oznámení šikany a jak správně používat popisný jazyk. Dále se zaměřujeme na poznání potřeb a motivů jednotlivých aktérů šikany. Naším cílem je proškolit alespoň 60 % sboru, ovšem posuzujeme každou školu individuálně.

    Modul B 16 hodin vzdělávání

    Modul B je určen pro třídní učitele/ky a školní poradenské pracoviště, případně další osoby dle uvážení školy.

    • Tento modul rozšiřuje poznání o šikaně z pohledu oběti, agresora i svědků, učí rozlišovat stádia šikanování a různé formy projevů, kritéria hodnocení závažnosti a dává vše do souvislosti s dynamikou skupiny. 
    • Cílem je uvědomění a převzetí zodpovědnosti řešení šikany a prohloubení znalostí o šikaně.

    Modul C 16 hodin vzdělávání

    Modul C je prakticky orientovaný a je určen pro osoby, které budou ve škole reálně šetřit šikanu a řešit její důsledky, tedy především pro ŠPP. 

    • Účastníci trénují řešení modelových situací, vedení vyšetřovacích rozhovorů a spolupráci s kolegy i odborníky. Veškeré postupy jsou v souladu s metodickým pokynem MŠMT.
    • Cílem je získat dovednost vedení rozhovorů a kompetence k řešení šikany. Třetí modul je koncipován do dvou dnů a v případě realizace programu na více školách v jednom regionu je možné spojit tento modul pro 3-4 školy.

    KONZULTAČNÍ PODPORA

    Realizace změn a zavedení strategie do života školy.

    • Změna praxe školy – vyučující se učí zvládat konkrétní situace (např. běžné konflikty mezi žactvem) jiným způsobem, zavádí se procesy diagnostiky vztahů ve skupině, sběru a toku informací, metody preventivní práce s třídními kolektivy, ošetření rizikových prostorů školy, zveřejnění nových pravidel apod. 
    • Při zavádění změn podporuje školu externí konzultant/ka. Ten/ta na školu pravidelně přijíždí a pomáhá prosazovat a usadit konkrétní změny. Tato konzultační podpora trvá zpravidla 6 až 10 měsíců, konzultant/ka přijíždí 1 až 2x měsíčně.

    CENA

    Cena se odvíjí od velikosti sboru, rozsahu realizované konzultační podpory, zvolené formy atd. Na požádání se vás vyptáme na podrobnosti a zkalkulujeme vám konkrétní nabídku. Rovněž poradíme možnosti a pomůžeme na program získat finance z grantů nebo jinak.

    Dokážeme také nad rámec této kalkulace zorganizovat supervizi nebo pro pedagogický sbor workshop.

    Program Minimalizace šikany pro školy

    Nabídku aktuálních seminářů pro jednotlivce najdete zde. Nabídku pro celé pedagogické sbory zde.

    Program Minimalizace šikany (MIŠ) pro školy je implementační, tzn. že jeho ambicí je nejen kvalitně vzdělat vyučující, ale dosáhnout výrazných pozitivních změn v praxi školy. Program je složen ze tří základních částí a je nabízen jako ucelený systém; v případě zájmu lze realizovat jeho jednotlivé moduly. 

    Účastníci/ice programu

    • si osvojí dovednosti v oblasti tvorby bezpečného klimatu a práce s ním v souvislosti s prevencí šikany
    • se naučí rozpoznat šikanu a její jednotlivá stádia ve vrstevnických skupinách
    • pochopí proces šikany a naučí se, jak účinně zasáhnout v jednotlivých fázích tohoto procesu
    • formou tréninku se naučí vést rozhovory s jednotlivými aktéry v procesu řešení šikany ve škole
    • prožitkovou formou si ověří vnitřní fungování narušených vztahů ve skupině a vyzkoušejí si, jak efektivně cíleně pracovat se vztahy a se třídou jako dynamickou skupinou

    Lektoři: zkušení lektoři a lektorky a konzultanti programu Minimalizace šikany – etopedi, psychologové a speciální pedagogové – odborníci/ice pracující v oblasti pomáhajících profesí, kteří spolupracují se školami.

    Metodika: Vzdělávání kombinuje metody přednášky, prožitkové aktivity, tréninku konkrétních dovedností, sdílení osobních zkušeností, praktických úkolů v praxi. 

      Objednávka programu:

       

      Objednávka programu